Міждисциплінарна гостьова лекція: «Простір? Хаб? Сервіс? БІБЛІОТЕКА!»

12 травня 2025 року у читальному залі соціально-економічної літератури НЛТУ України відбулося інтерактивне міждисциплінарне заняття з елементами лекції та практики, організоване кафедрою права та інформаційної діяльності НЛТУ України.

У заході взяли участь студенти спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» та директор Львівської муніципальної бібліотеки, відомий історик, культурний діяч та науковець  Василь Федорович Кметь.

Зустріч стала справжнім хабом ідей, поєднавши у форматі діалогу одразу кілька дисциплін: історію книжкової справи, PR-технології, технології електронних бібліотек та архівів, архівознавство, бібліотекознавство, інформаційні комунікації, бібліотечні та інформаційні послуги, тощо.

Юні інформаційники – майбутні фахівці змін, які працюватимуть на перетині реального й віртуального світів, активно обговорювали виклики цифрової доби, кризу традиційної бібліотеки та нові функції медіатек, як частини сучасного бібліотечного простору.
У рамках інтерактивної лекції Василь Кметь акцентував увагу на низці актуальних тем:

  • роль бібліотек у контексті війни як носіїв історичної пам’яті та чинників національної безпеки;
  • бібліотека як суб’єкт культурної політики, простір діалогу, інклюзії та взаємодії;
  • інформаційна гігієна, медіаграмотність та загрози викривлення реальності в умовах поширення штучного інтелекту (особливо в соцмережах та цифрових медіа);
  • менеджмент інформаційних потоків як нова компетенція бібліотекаря ХХІ століття;
  • поява нових професій у бібліотечній сфері, зокрема фахівця зі “стресменеджменту”.

Особливий інтерес викликали роздуми спікера про символічні образи бібліотеки:

  • «Бібліотека шестигранників» Хорхе Луїса Борхеса – як метафора нескінченності знання;
  • «Бібліотека-холодильник» – як зберігач колективної пам’яті;
  • концепція «гнізда без птаха» Карла Поппера – як символ очікування сенсу й нового мислення.

Учасники обговорювали: інформаційно-бібліотечну кризу 1990-х років і світові прогнози щодо зникнення професії бібліотекаря; сучасні загрози з боку алгоритмічних медіа, які підміняють читання швидким цифровим контентом; трансформацію ролі бібліотекаря як менеджера інформації, який володіє цифровими технологіями, має високий рівень ерудиції та здатен діяти в умовах політичної адаптованості; політичну функцію бібліотек у суспільстві — як інституцій, що впливають на пам’ять, ідентичність та безпеку.

Гість поділився досвідом трансформації бібліотек: від відкритого доступу до інтеграції в освітні проєкти, створення колекції «тоталітарного читання» та впровадження промоційної стратегії сучасної муніципальної книгозбірні.

Учасники говорили й про болісну тенденцію: “Скоро нас спишуть так, як помирають книжки в бібліотеках?”. Це стало відправною точкою для глибшого обговорення місії бібліотекаря у ХХІ столітті — як демократичного, мобільного, ерудованого професіонала, здатного до політичної адаптації, активного соціального служіння та збереження усвідомленої традиції.
Завершилась зустріч активною дискусією. Студенти представили власні бачення бібліотек майбутнього, розповіли про приклади практичної діяльності та розмірковували над викликами, з якими зіштовхується сучасний інформаційний фахівець та шукали відповіді на непрості питання, серед яких: «Чи справді бібліотекаря можна замінити? Чи доживе книжка до свого нового читача?»

Світлини – студентки групи ІД-21 Марії Погодіної

“Learning by doing” — саме так Василь Кметь окреслив освітній підхід, що поєднує теорію з практикою, рефлексією та безпосередньою взаємодією з професійним середовищем. Така зустріч стала важливим кроком у підготовці майбутніх фахівців інформаційної галузі, які здатні мислити критично, діяти інноваційно та відповідально формувати нову інфраструктуру знань.